השפעה בין דורית לבעלי הפרעת קשב וריכוז

הפרעת קשב וריכוז- זוהי הפרעה מולדת שילד נולד איתה והיא יכולה להפריע למהלך חייו ולא למצות את הפוטנציאל שלו.

הפרעה זו יכולה לדרדר אותו למצבים אשר הוא לא בחר להיות בהם. (אדר,2012).
מבוא:
עבודה זו באה מתוך הרצון לתת מושג או ראייה שונה לבעלי בעיות קשב וריכוז שלא נשמעים בדרך כלל והם הורים עם בעיות קשב וריכוז שמגדלים ילדים עם בעיות קשב וריכוז.
התמודדות של הורים אלו עם ילדיהם היא לא התמודדות של כל הורה אלא התמודדות עם עצמם ובנוסף לכך התמודדות עם ילדיהם מתוך רצון לשמש דוגמה או דרך לחיים טובים של האהובים עליהם ביותר,ילדיהם.
בעבודה זו ניתן אור על בעיות קשב וריכוז, אבחון ההפרעה, דעות שונות להתייחסות ההפרעה, התמודדות וכן דרכי טיפול עם דגש על רכיבת סוסים ורכיבה טיפולית.
רקע:
הפרעת קשב וריכוז- זוהי הפרעה מולדת שילד נולד איתה והיא יכולה להפריע למהלך חייו ולא למצות את הפוטנציאל שלו.
הפרעה זו יכולה לדרדר אותו למצבים אשר הוא לא בחר להיות בהם. (אדר,2012).
מבחינה חברתית,רגשית,לימודית ולעיתים יכול להגיע למצב של חרדות דיכאון ואפילו תאונות דרכים בגלל הפרעת קשב.
האבחון של הפרעת קשב ברובו מתחיל בגיל מוקדם שהמטופל בגן או בבית ספר יסודי ואם זאת חשוב לזכור שיש לא מעט מבוגרים אשר סובלים מבעיות קשב וריכוז אשר לא אובחנו בהיותם ילדים מחוסר מודעות לנושא.
הפרעת קשב וריכוז מבלבלת באבחון שלה את ההורה גם את המאבחן וגם את הילד עצמו.
ילד או בוגר עם בעיות קשב יכול לגייס את עצמו למשימה שמעניינת אותו ולהצליח להתרכז ולהתמיד באותה משימה ולהביא תוצאות מצוינות.
לעומת זאת אותו ילד או בוגר לא יצליח לגייס את עצמו למשימה משעממת או לא מעניינת (באופן אישי) שם הוא ילך לאיבוד וכל דבר קטן גורם לו להתנתק מהמשימה עצמה ולא יצליח בה (רפפורט,2009).
רוב המבוגרים אשר סובלים מהפרעת קשב מפתחים תסכול לאורך שנים משום שאין ביכולתם להשלים משימות או להשתייך למקום עבודה קבוע לאורך זמן או שאמרו להם/והם מרגישים שהם לא מסוגלים לשבת במקום אחד בעבודה או מדברים ללא הרף ובהתנהגות ספונטנית וללא מעצורים.
אם נהיה ישרים עם עצמנו,כהורים וגם כאנשי מקצוע, ילדים אלה קשים לגידול הם מאתגרים ללא הרף, מעייפים, מתישים, והופכים את המפגשים עם הילדים למלחיצים עד כדי כך שהבעת האהבה, שנמצאת בבסיס הקשר הופכת לקשה ולעיתים אף בלתי אפשרית.
הוויכוח הנצחי, גנטיקה לעומת סביבה, חינוך לעומת אופי מקבל תוכן חדש בשאלה: מה מוביל למה-האם הורות לקויה מובילה להתנהגות שמאפיינת הפרעות קשב וריכוז או שמא האישיות המולדת של הילד והטבע עימו הוא נולד הם שמתישים את ההורים ומביאים אותם למצב של הורות לא עקבית ובלתי יעילה.(מנור א’, טיאנו ש’ 2003).
הפרעת ADHD מוגדרת כהפרעה נירו-פסיכולוגית מכיוון שיש לה מרכיבים נירולוגים וזה בגלל שינוי חומרים מסוימים במוח שנקראים מוליכים עצביים ולכן יש מרכזים במוח שמתפקדים בצורה קצת שונה ממה שהיינו רוצים(אדר,2012).
ילד או בוגר שסובל מהפרעה זו לא מתפקד כמו שמצפים ממנו. אותם אנשים עם בעיית קשב וריכוז נוטים לבעיות חברתיות מאחר ויש להם “הנעה” שונה מאדם ללא בעיות קשב.
אדם אשר סובל מהפרעת קשב מונע ע”י מנוע פנימי שדוחף אותו לדבר לפני שביקשו ממנו לענות, להתפרץ לתוך דברי אנשים אחרים שמדברים בשיחות או במשחקים, לא יכול לשבת במקום אחד וממהר להשתעמם אם הדברים לא מעניינים אותו (רפפורט,2009).
ילד בכיתה נוטה לדבר עם הסביבה בזמן השיעור או לקום תוך כדי השיעור ומתקשה לחכות לתורו בזמן משחק או במענה לשאלות.
כמו כן יש השלכות שליליות מההיבט הפסיכולוגי על המטופל בתחומי חייו השונים: קשיים במערכות יחסים, תפקוד ירוד במסגרת הלימודים או מקום העבודה, קשיים כל כך רבים ומגוונים אשר מונעים ממנו לממש את הפוטנציאל שבו ודברים אלו גורמים לתסכול רב ולפגיעה ממשית בדימוי העצמי ובהערכה עצמית ירודה, לחרדה ולפעמים לדיכאון.
בעצם בעיות דומות קיימות אצל ילדים בגיל צעיר או בבית הספר, ליקוי בקשב מאובחן בקושי לשמור על ריכוז קושי להקשיב להוראות מילוליות ולבצען ולעיתים מאבדים חפצים.
לפי מאמר של דוקטור דן נמט ודוקטור מיקי הר-גיל: “התסמינים יכולים להיות שונים בחומרתם ובעוצמתם בין ילדים שונים ואף באותו ילד עצמו במצבים שונים. (נמט, הר-גיל, 2010).
התסמינים אף משתנים באופיים עם הגיל במחקרים גנטיים נמצא כי קיימת העברה משפחתית בין דורית גבוהה ביותר של הפרעת קשב כ 75%-85%”.
שאלה: מבוגר אשר לא אובחן בילדותו וסובל מבעיות קשב ומגדל ילד צעיר אשר סובל מבעיות קשב מתמודד בעצם בדרך מאוד מאתגרת אך לפעמים גם מתסכלת.
ההורה אמור לספק לילד את הגמישות,את היכולת להתמיד ולהתמודד, את היכולת לא להתפרץ, את היכולת לתמיד בדרך ולהוביל את הילד למקום טוב יותר?
כיצד יוכל להתמודד הורה זה ומאיין ייקח את יכולת להקנות לילד ולעצמו את היכולת להתמודד עם בעיות קשב?
אחת מהדרכים להתמודד עם בעיה זו היא ע”י רכיבה טיפולית.

חוות תות
בית נחמיה
טל.050-5300822
havat.tut@gmail.com

© כל הזכויות שמורות לחוות תות

בניית אתרים – חברת Go-Digital
עיצוב מיר עיצובים

Scroll Up